بازار وکیل شیراز

بازارهای قدیمی و تاریخی در هر شهری یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های آن شهر به شمار می‌رود که مسافران زیادی به بازدید و گشت و گذار در آن ها علاقه دارند . شهر زیبا و تماشایی شیراز هم از این قاعده مستثنا نیست . شاید تعداد جاهای دیدنی این شهر به قدری زیاد باشد که فکر رفتن به بازار قدیمی آن چندان جذاب به نظر نرسد . اما بد نیست بگوییم بازار وکیل شیراز مجموعه‌ای هزار رنگ و تاریخی است که با رفتن به آن در جنب و جوش ، سر و صدا و زندگی غرق خواهید شد . در ادامه با این مطلب از مجله گردشگری بلیط اینجا همراه باشید تا شما را با یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی در شهر شیراز یعنی بازار وکیل بیشتر آشنا کنیم .

معرفی بازار وکیل شیراز

 

اغلب شهرهای ایران بازار سنتی و تاریخی دارند و بازار وکیل شیراز نیز از مشهورترین و دیدنی‌ترین بازارهای سنتی در کشور محسوب می‌شود . این بازار در دوره حکومت زندیه و به دستور کریم خان زند ساخته شد و در کنار آن مسجد و حمام تاریخی و معروف وکیل واقع شده است . بازار وکیل در گذشته مرکز انجام تمام کارهای بازرگانی ، مبادلات اقتصادی و خرید و فروش کالاهای داخلی و خارجی در شهر شیراز بوده است و در حال حاضر نیز پررونق و جنب و جوش باقی مانده . این مجموعه تجاری و تاریخی در فهرست آثار ملی ایران  به ثبت رسیده است  .

تاریخچه

همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم بازار وکیل شیراز در دوره زندیه و به دستور کریم خان زند پادشاه معروف زندیه ساخته شده . در واقع داستان ساخت این بازار به این گونه است که روزی کریم خان زند برای سرکشی به شهر لار می‌رود . او پس از دیدن بازار قیصریه در این شهر فکر ساخت مجموعه‌ای به همین سبک و سیاق در شهر شیراز در سرش می‌افتد . هدف او از ساخت این بازار محلی برای انجام امور اقتصادی مردم و تجمع کسب و کارهای گوناگون بوده . پروژه ساخت بازار وکیل در سال ۱۱۳۷ هجری شمسی آغاز شده و پس از گذشت ۱۹ سال یعنی در سال ۱۱۵۶ به  پایان می‌رسد . در آن روزگار شیراز پایتخت ایران بوده و این بازار نیز به محل انجام امور بازرگانی ، صرافی و سایر فعالیت‌های اقتصادی تبدیل می‌شود .

معماری

یکی از دلایل جذابیت و شهرت بازار وکیل شیراز معماری خاص و دیدنی آن می‌باشد . این بازار همانطور که گفتیم با الهام از بازار قیصریه و بازار اصفهان طراحی شده است و رد پای معماری صفوی در آن به چشم می‌خورد . مساحت بازار وکیل حدود ۲۱۸۴۰ متر مربع می‌باشد و در ساخت آن از مصالحی مانند گچ و آجر و آهک استفاده شده است . همچنین برای استحکام بنا ستون‌های تراشیده شده از سنگ به کار گرفته شده . به طور کلی بازار ساختاری بسیار محکم و قوی دارد که در طول سال‌ها متمادی و در اثر وقایع گوناگون از جمله زلزله آسیب و صدمه‌ای نخورده است .

برای ورود نور و همچنین تهویه هوا بالای طاق بازار روزنه‌های کوچکی طراحی شده که به آن هورنور می‌گویند . هورنورها با اینکه هوا و نور فضا را تامین می‌کنند اما جلوی تابش مستقیم خورشید را می‌گیرند . به علاوه سقف بازار بسیار بلند است و عرض آن نیز نسبت به سایر بازارهای قدیمی بیشتر می‌باشد . همین امر با کمک بادگیرهای ساده که در آن طراحی شده باعث شده هوای مطلوبی در فضای این مجموعه جریان داشته باشد .

ساختار بازار وکیل شیراز

بازار وکیل شیراز به لحاظ معماری به سه بخش جداگانه تقسیم می‌شود که عبارتند از  :

گذرگاه که در واقع محل عبور و مرور مردم و مشتریان است .

حریم مغازه که دو پله بالاتر از سطح زمین طراحی و ساخته شده .

فضای مغازه که جایگاه فروش و عرضه محصولات است .

بازار وکیل شیراز هم مانند سایر بازارهای سنتی و قدیمی در هر قسمت خود مشاغلی را جای داده که در کنار هم تجمع کرده اند .از جمله این مشاغل می‌توان به راسته بزازان  ، مسگرها ، کلاه‌دوزها و … اشاره کرد . در این بازار دو راهروی شمالی _جنوبی و غربی _شرقی طراحی شده که به صورت صلیب یکدیگر را قطع می‌کنند . یکی از دیدنی‌ترین بخش‌های بازار وکیل چهار سوق بر روی یک هشتی ست که در همین تقاطع قرار دارد .

 

خرید از بازار وکیل شیراز

هنوز هم بازار وکیل شیراز از رونق و جنب و جوش نیفتاده محلی برای خرید و فروش به شمار می‌رود . حجره‌های متنوع و مغازه‌های رنگارنگ به قدری جذاب و اغوا کننده‌اند که اغلب بازدید کنندگان و گردشگران را به خرید تشویق می‌کنند . در این بازار همه چیز پیدا می‌شود . از خوراکی و صنایع دستی و ظروف مسی گرفته تا پارچه و عرقیجات و زیورآلات .

در میان این محصولات انواع فرش‌های دستباف و ماشینی ایرانی برجسته‌ترین کالاهایی است که می‌شود در این بازار پیدا کرد . در واقع امروزه بخش اصلی بازار در اختیار فرش فروشان و پارچه فروشان قرار دارد . یکی دیگر از جذاب‌ترین کالاهایی که در این مجموعه عرضه می‌شود صنایع دستی شامل انواع قلم زنی ، خاتم کاری ، منبت کاری و زیور آلات سنتی ایرانی است که تقاضا کننده بسیاری هم دارد .

بازار وکیل شیراز کجاست؟

 

بازار وکیل شیراز در مرکز شهر واقع شده و چندین ورودی دارد که می‌توانید از هر جای شهر شیراز خودتان را به یکی از ورودی‌های آن برسانید . این ورودی‌ها در خیابان‌های زند ، طالقانی و لطف علی خان زند واقع شده اند . ورودی اصلی بازارهای وکیل شمالی و جنوبی در ضلع شرقی میدان شهرداری و در خیابان زند می‌باشد .

مسافران و گردشگران می‌توانند به راحتی و با استفاده از ماشین شخصی و یا وسایل حمل و نقل عمومی خود را به این بازار سنتی و تاریخی برسانند و از آن دیدن کنند .

ساعات کار بازار وکیل شیراز

مجموعه بازار وکیل شیراز هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۱۰ شب در نیمه اول سال و از ساعت ۹ صبح تا ۷ شب در نیمه دوم سال فعالیت می‌کند . این بازار در بعضی از تعطیلات رسمی و ایام سوگواری مانند تاسوعا ، اربعین ، شهادت امام علی و چندین مناسبت دیگر تعطیل است .

درباره شهر زیبای شیراز در مجله گردشگری بلیط اینجا بیشتر بخوانید :

باغ عفیف آباد شیراز

مسجد نصیرالملک شیراز

بهترین هتل‌های شیراز

بناهای تاریخی شیراز / زیبا ، چشم نواز و استوار

باغ جهان نما شیراز / جواهری در شهر فرهنگ و هنر

تماشای هنر ناب ایرانی در باغ‌های مهم شیراز

معروف‌ترین مساجد تاریخی شیراز و …

 

 

 

برای تهیه بلیط با مناسب‌ترین شرایط و همچنین آشنایی با تورهای لحظه آخری به سایت بلیط اینجا مراجعه کنید .

5 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Nazanin Zahra.R
Nazanin Zahra.R
1 ماه قبل

سپاس بابت مطالب عالی